Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hét üléssel érkezik Európába az egyterű Prius

Nemcsak új néven, hanem műszaki újításokkal is felvértezve érkezik Európába a Toyota Prius egyterű változata.

Év elején, a Detroiti Autószalonon Prius-V néven mutatkozott be a Toyota népszerű hibridjének egyterű változata. Már korábban kiderült, hogy Európában Prius + néven forgalmazzák a modellt, most újabb információkra derült fény.

Ezek szerint az itteni kivitel nem öt-, hanem hétüléses, ráadásul nem nikkel-metál, hanem lítium-ion akkumulátorral. Utóbbiakat az autó elejébe is el tudják helyezni, ezért hátul keletkezett annyi hely, hogy elférjen a plusz két ülés.

Amerikában azonnali igény mutatkozott az egyterű Priusra,  de a felmérések szerint ott nem preferált a hétüléses kialakítás, ezért más az amerikai piac számára fejlesztett modell.

0 Tovább

Nem érdekli a magyar autóvásárlókat a fogyasztás

Hiába a rekorddrága üzemanyag, az európai autóvásárlókkal ellentétben a magyar vevőket szinte egyáltalán nem érdekli leendő új kocsijuk fogyasztása – állították az [origo]-nak kilenc autómárka értékesítői. Volt, aki azt mondta: ha egy adott típusból például a hibrid modellt kínálja, akkor nem is figyelnek rá a vevők. Autóvásárlási szokásaink.

Fotó: Hajdú D. András [origo]Hiába van hibrid változat is az Aurisból, a jelentős árkülönbség miatt a vevők inkább benzin- vagy dízelmotorral kérik (Fotó: Hajdú D. András [origo])

Elsőszámú fogyasztói szemponttá vált a világ autóvásárlói között az üzemanyag-takarékosság – állította nemrég a KPMG nemzetközi tanácsadó cég felmérése. Kíváncsiak lettünk, hogy igaz-e ez a magyar autóvásárlókra is, különösen a hónapról hónapra rekordokat döntő üzemanyagárak idején. Kilenc különféle autómárka kereskedését hívtuk fel, hogy a tapasztalataikról kérdezzük az értékesítőket.

„Az első öt kérdésben nincs benne a fogyasztás”

Első kérésünk az volt a szalonok értékesítőihez, sorolják fel a három legfontosabb szempontot, ami alapján személyautót vásárolnak a magánszemélyek. Meglepő módon egyik kereskedő sem sorolta a lista elejére a fogyasztást. Sőt, egy értékesítő kivételével a többieknek az a tapasztalata, hogy még az első három autóválasztási érv között sincs ott nálunk az üzemanyag-takarékosság.

„Nem jellemző”, „nagyon kis százalékban”, „túlzás lenne gyakorinak nevezni” – ilyen válaszokat kaptunk, amikor azt kérdeztük, előfordul-e egyáltalán, hogy valaki úgy megy be a szalonba, hogy neki a leginkább gazdaságos autóra van szüksége.

Fotó: Hirling Bálint [origo]A megkérdezett kereskedők szerint a kisautóknál sem a gazdaságosság a legfontosabb (Fotó: Hirling Bálint [origo])

„Az első öt kérdésben nincs benne a fogyasztás. Általában mi szoktuk mondani, hogy ebben a típusban most egy új, jól fogyasztó motor van” – állította Németh Iván, a Csaba Autóház Kft. értékesítője. A békéscsabai kereskedő tapasztalata azért is különösen érdekes, mert ők a legolcsóbb márkák közé tartozó, ezért feltételezhetően a kisebb pénzű vásárlók által keresett Suzukikat és Skodákat forgalmazzák.

Az egyetlen kivétel egy pécsi Volkswagen-szalon névtelenséget kérő munkatársa volt. Ő említette egyedüliként legfontosabb szempontként a fenntartási költséget, amiben benne van a fogyasztás is. Mint kiemelte, ezalatt nem csak üzemanyag-takarékosságot értenek a vevőik, hanem szervizköltséget, biztosítási díjat és értéktartást is, ez így együtt fontos számukra.

„Rengeteget kell tenni a hibridek elfogadásáért”

Több márka kínálatában előfordul ugyanaz a típus a benzines és a dízel változat mellett hibridként is. Ez városi használatkor gazdaságosabb ezeknél, vagyis olcsóbb fenntartania a tulajdonosának. „Nem is nagyon figyelnek rám, ha próbálom ajánlani nekik például a Civicből a hibrid változatot. Félnek tőle, pedig dupla annyi garanciát vállalunk rá, de nem igazán érdekli őket” – közölte Balogh Tamás, a debreceni Honda Gold Motor értékesítője.

„Rengeteget kell tenni a hibridek elfogadásáért” – ezt már Nagy Mihályné, a szegedi Toyota TMax értékesítési vezetője mondta. Ez a kereskedés úttörője volt az elektromos-benzines technika bemutatásának, ők már 1999-ben különféle programokon népszerűsítették az akkor szinte ismeretlen Prius modellt (a világ legelső hibridjét), amelyet akkor még hivatalosan nem is forgalmazott az importőr Magyarországon.

Fotó: Hirling Bálint [origo]A hibrid Priust már ismerik az emberek, de csak szűk réteg vásárolja
(Fotó: Hirling Bálint [origo])

Nagy Mihályné szerint ma még mindig sokat kérdeznek az emberek a hibridtechnikáról, az akkumulátorok tartósságáról, az esetleges csere áráról, de a nyitottság megvan bennük. Ugyanakkor szerinte egyelőre eléggé speciális, még mindig szűk réteg vásárol nálunk Priust, Szegeden például leginkább az orvosok.

A kereskedő úgy tapasztalja, a meglévő árkülönbség miatt nem tudja sikerrel ajánlani a valamivel kisebb – és a Civickel azonos kategóriájú – Auris vásárlói számára annak hibrid verzióját. A benzines 4,3, míg a dízel 4,6 millió forintról indul, miközben ugyanaz az autó hibridben (az akkumulátorok miatt ráadásul némileg kisebb csomagtartóval) hatmillióról.

A Honda hibridjeivel szembeni félelemnek - a Toyota mellett Suzukit, Subarut és Hondát is áruló - Nagy Mihályné szerint az az oka, hogy „ennél a márkánál még nem forrt úgy össze a hibrid kifejezés a márkaimázzsal, mint a Toyotánál”.

Forrás: Nissan Nem keresik az elektromos kocsit

A jelenlegi állás szerint nem forgalmazzák majd nálunk az Év autóját, az elektromos Nissan Leafet. Hamarosan megjelenik viszont a hazai szalonokban a maroknyi elektromos konkurens egyike, a Peugeot iON, de nincs rá érdemi érdeklődés, mondta Maul Ferenc, a budapesti Peugeot Fábián szalonvezetője. Miközben a cég honlapján az iON reklámspotja is fut, Maul szerint nálunk „az elektromos autó egyelőre egy vízió”. Eddig egy-két magánszemély és cég érdeklődött az elektromos kocsi iránt, csakúgy, mint a világújdonságnak számító, és hamarosan szintén érkező 3008-as dízel-hibrid Peugeot után. Hivatalos ár még nincs, de várhatóan mindkettő kilencmillió forint fölött kerül majd a szalonokba.


„Ötezer forintért lemennek Zalaegerszegre”

Ha nem az üzemanyag-takarékosság, akkor milyen más szempontok alapján választanak mégis autót a magyarok? A vételár még mindig rendkívül fontos (a megkérdezettek négyötöde tette első helyre), emellett a felszereltséget (egyértelműen a kényelmi extrákat) és a biztonságot, megbízhatóságot nevezték fő vásárlási szempontnak a kereskedők.

„Nagyon alaposan körbeérdeklődnek az árral kapcsolatban, majd sorolják, hogy itt ezt ajánlották, ott úgy számítanák be a régit. Az emberek ma már ötezer forintért lemennek Zalaegerszegre” – mesélte Maul Ferenc. Mint mondta, nincs olyan, mint régen, hogy felvázolja a vevő az igényeit, aztán végiglapozzák közösen a lehetőségeket. „Ma már tudják, milyen típus kell nekik, és az ár a szempont” – fogalmazott.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]Az olcsó autóként emlegetett Dacia Dustert nem a legolcsóbb változatban keresik
(Fotó: Tuba Zoltán [origo])

Az ár után a második legfontosabb vásárlási tényezőnek a felszereltséget nevezték a kereskedők. „De nem a külső dolgokra mennek rá, mint például a nagyobb alufelni, hanem egyértelműen a kényelmi extrákra” – közölte a Volkswagen-kereskedő. A Suzukik és a Skodák vevői is így vannak ezzel, értékesítőjük szerint előszeretettel kérik például az új kocsijukat ülésfűtéssel az emberek.

Érdekes információ, hogy a hazai piac talán legolcsóbb autóinak számító Daciákat milyen motorral veszik. A Sanderót és Logant (a listaár 2,1 millióról indul, most akciósan 1,8-ről) jellemzően a gazdaságtalanabb benzines blokkal vásárolják Zsoldos Zsolt, a szombathelyi Auto Baumgartner Kft. értékesítője szerint. A legdrágább Dacia-modellt, a benzinesként a meghökkentő 2,6 millióról induló Dustert viszont már körülbelül 80 százalékban dízelmotorral rendelik, holott abból a legolcsóbb is 3,95 millió forint.

Lencsés Csaba

15 Tovább

Bezöldült a szürke Golf - Volkswagen Golf 1.2 TSI Bluemotion-teszt

Az 1,2 literes motorja miatt tíz éve még kinevették volna, ma viszont kifejezetten menő a belépő-Golf. A Bluemotion annyival jobb, hogy kevésbé pusztítja a tüzelőanyagot.

Az első zöld modell, amely benzines változatra épül
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Környezetbarát verzió a benzines alapmodellből - miért kellett erre ennyit várni? Manapság sorra jönnek ki a különböző gyártók eco-modelljei, amelyek egytől egyig mind a legkisebb turbódízel verzióra épülnek. Pedig nem mindenki vágyik dízelre, és egy modern benzines motorból is ki lehet hozni jó fogyasztást. A Volkswagen is ezt a taktikát követte.

Az 1.2 literes motor első hallásra kicsi, de meglepetéseket okoz

Korábban az 1,6-os motor volt a Golf alapváltozatában, de azzal több gond is akadt. Nem volt túl vérmes, miközben a fogyasztását nehezen lehetett levinni nyolc liter alá. Aztán a németeknél is beköszöntött a downsizing, és azt az 1,2-es TSI-t is belerakták a Golfba. Maximális teljesítményben ugyanazt tudja, mint az előd 1,6-os, de jobb a nyomatéka, és ezzel együtt az autó könnyebb is. A 105 lóerős motorhoz háromféle váltót lehet választani, az ötfokozatú helyett hatfokozatú manuális és DSG is kérhető.

Kanyarban csak átlagos a Golf, de jóindulatú

Nem kell nagy durranásra gondolni: a Bluemotion is csak egy a most divatos technológiák közül. Ebben is van fékenergia-visszanyerés és start-stop rendszer, de a leginkább hasznos eleme a hosszú áttételezésű hatfokozatú váltó. Egyenként egyik sem egy világmegváltó újdonság, de együtt működik: a Golf 6,3 literes átlagot produkált Budapest belterületén belül.

A legolcsóbb Golf 4,7 millió, a benzines Bluemotion 5,1 millióról indul

A kis motor ellenére kifejezetten kellemesen húz a Golf. Még a végtelenül hosszú hatodikban is érezhetően gyorsul autópályán, pedig 130 kilométer/óránál még háromezret sem mutat a fordulatszámmérő mutatója. Ennek köszönhetően autópályán is beéri hat liter benzinnel, országúton még kevesebbel.

Elsősorban környezetbarát jellege miatt számíthat sikerre

Nem tudnám őszintén azt mondani, hogy a hatos Golf önmagában is nagy vétel. Kicsit túl szürke autó - ez a kijelentés a tesztautóban még inkább igazolódott. Alig van különbség a hatos és az ötös Golf között, de olyan részletet sem tudok felsorolni, amely bármelyikünket izgalomba hozza. Illetve van egy: Gulyás Peti mindig megjegyzi, hogy a Golf bár kategórián belül már az egyik legkisebb, az utastere ennek ellenére az egyik legnagyobb. Igaza van: külső méreteit meghazudtoló térkínálat fogadja az utasokat, és még normális méretű utastér is marad.

Nincs benne semmi korszakalkotó újdonság, mégis kiválóan teljesít: 6,3 literes átlagfogyasztást mértünk

Ez is a Golf mellett szólhat, ám a mostanában kijövő német konkurensek ellen ez már kevés lesz. Az új Astra sportosabb elődjénél, az új Focus pedig elsősorban minőség tekintetében lépett előre. Ehhez képest a Golfban utazni unalmas. Számomra jellegtelen a műszerfala, középkonzolja – németesen precíz rendben vannak egymás mellett a kapcsolók, de semmi érzéki hatás. A vezetése is hasonló gondolatokat keltett bennem: bár semmi sem kifogásolható, nincs egy tulajdonsága sem, amiér kiemelném. A motor néha kissé lassan reagál, a váltó mozgása kicsit darabos, és a kanyarstabilitása is átlagos. Összességében mégis egy kellemesen használható kompakt, amely hosszú fokozatkiosztása miatt autópályán is feltűnően csendes marad. Nyugalmat áraszt, de minimális izgalom kiváltására sem képes. De nem emiatt vérezhet el a csatában.

Belül túl szürke, nem túl izgalmas jelenség

A Golf sosem lesz az alsó-középkategória legolcsóbb darabja, de azt nem hittem volna, hogy a legolcsóbb is 4,7 millió forintról indul. Ez az 1.2 TSI alapára - ötfokozatú váltóval. A Bluemotion verzió már valamivel több mint 5,1 millió forint, a tesztautó majdnem 5,4 millióba került. Még 45 ezer forintot kellett volna fizetni egy bőr kormánykerékért, amely sokkal jobb benyomást tehetett volna rám, mint a kifejezetten kellemetlen tapintású műanyag.

A 350 literes csomagtartó pont elég

Pozitívumként a nagyon hasznos multicsomagot lehet a feláras extrák között említeni, amely egyszerre tartalmazza a kétoldali klímaberendezést, az mp3-ak lejátszására is alkalmas nyolc hangszórós CD-rádiót, a tempomatot és a multifunkciós kijelzőt. Ezekért cserébe mindössze 78 ezret kérnek, igazán megéri.

Az 1.2 TSI 105 lóerős, jól húz és keveset eszik

Vonzó alternatíva a sportcsomag, amely az első sportülések mellett a bőrborítású kormányt, váltókart és kézifékkart is tartalmazza 79 ezer forintért. Télen kifejezetten hasznát vettük volna az ülésfűtésnek, ezt azonban nem magában érdemel megrendelni, hanem a Relax csomagban. Ebben 137 ezer forintért benne van még a fényszórómosó, az esőérzékelős ablaktörlő, a fűtött ablakmosó fúvókák ,az automatikusan bekapcsoló fényszóró hazakísérő funkcióval, és az automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör is. Ha minden hasznos dolgot megvesszünk, és még egy 15 colos könnyűfém felnit is választunk, akkor hatmillió forint környékére ugrik fel a Golf ára, de végre semmiben sem lesz hiányunk.

Külső méretei alapján a Golf a kompaktok között kicsinek számít, belül mégis tágas

Vajon megér-e 5-6 millió forintot egy 1,2 literes motorral felszerelt Golf? A kérdés költői: aki Golfra vágyik, az úgyis azt fog venni. Aki így tesz – és a sportos menetteljesítmények nem annyira fontosak számára -, bátran döntsön a benzines Bluemotion mellett. Egészen elfogadhatóan rugalmas, de keveset fogyaszt, ezáltal még a környezetet is kevésbé károsítja. Jó autó, szürke köntösben.

Vida János, fotó: Pályi Zsófia

 

Műszaki adatok

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 1750 Nm/1550-4100. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4199/1786/1480 mm. Tengelytáv: 2575 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1514 mm. Tömeg: 1159 kg. Hasznos terhelhetőség: 632 kg. Csomagtartó térfogata: 350-1305 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,5 mp. Végsebesség: 190 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 5,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 121 g/km.

2 Tovább

Elkészült az elektromos 1-es BMW

Tavaly, a Detroiti Autószalonon mutatta be tanulmányként az 1-es sorozat elektromos változatát a BMW. Genfben már az ActiveE szériaváltozata áll a nagyközönség elé, mely gyakorlatilag semmit nem változott a koncepcióhoz képest.

Ugyan sorozatgyártású autóról van szó, ám elsősorban csak tesztcélokat szolgál, ezer darab készül belőle. Gondosan válogatott amerikai, európai és kínai ügyfelek juthatnak hozzá, valószínűleg a vállalati szektorból. A tapasztalatokat a jövő elektromos autóihoz használják fel a bajorok.
170 lóerő az elektromos motor csúcsteljesítménye, legnagyobb nyomatéka 250 Nm. Százas tempóra valamivel több mint kilenc másodperc alatt gyorsul az autó, végsebessége elektronikusan korlátozott 145 km/óra. Összesen három lítium-ion akkumulátor táplálja a motort, amely a felesleges mozgási energiát is visszatáplálja az akkumulátorokba. Ezzel a megoldással húsz százalékkal növelhető a hatótávolság.
Ugyanakkora az utastér, mint a hagyományos 1-esekben, a csomagtartó kapacitása ugyanakkor 200 literre csökkent az akkumulátorok elhelyezése miatt. Az autó újratöltése egy egész éjszakát vesz igénybe hagyományos fali konnektor használatával.

1 Tovább

Újra összemérik erejüket az alternatív hajtású járművek tavasszal

Győrben ismét megrendezik az alternatív hajtású járművek versenyét, a VI. Széchenyi Futamot tavasszal. Évről évre egyre magasabbak a fosszilis energiahordozók árai, ezért egyre többen dolgoznak azon, hogy a közlekedésben a fő alternatíva ne a benzin vagy a gázolaj felhasználása legyen. Ezeknek a fejlesztéseknek nyújt megmérettetési lehetőséget a VI. Széchenyi Futam, Európa egyik legrangosabb olyan innovációs versenye, amelyen kizárólag alternatív hajtású járművek állnak rajthoz.

A jelentkezők meghatározott kategóriákban indulhatnak: a saját építésű vagy átépített járműveket hajthatja elektromos áram, hidrogén, napenergia, sűrített levegő vagy más, alternatív üzemanyag.

A futam innovációs jellegét tükrözi, hogy az értékelés során nem csupán a sebességet és a hatótávolságot veszik figyelembe a szakmai zsűri tagjai - e tényezők mellett fontos szempont az alkalmazott technológia újdonságtartalma, a minél egyedibb megoldások felvonultatása, illetve a kivitelezés precizitása.

Az április 30-a és május elseje között megrendezendő versenyre február 15-éig lehet jelentkezni a www.szechenyifutam.hu honlapon.

0 Tovább

zoldauto

blogavatar

Napenergiával, széllel vagy más megújuló energiaforrással hajtott járművek a jövőből, hibridek, villany- és ecoautók a jelenből. Az [origo] autó rovatának legzöldebb alrovata.

Utolsó kommentek