Szombaton 4-kor startol a Vérmezőről az I. Utolsó Critical Mass nevű idei első kerékpáros felvonulás. A rendezők minden eddiginél több résztvevőre számítanak, még akkor is, ha szerintük a mozgalom lassan eléri célját. Az Emberibb Parkolásért Mozgalom ugyanakkor azt írja, a résztvevők "kétkerekű hancúrozása" nem éri meg az órákon át tartó közlekedési káoszt.

Critical Mass 2010 (Forrás: MTI)

Szombaton délután 4-től Critical Mass biciklis felvonulás lesz Budapesten. A szervezők minden eddiginél több résztvevőre számítanak. "Naponta tízezrek bicikliznek a fővárosban. A terjedés legerősebb gátja nem a kedv hiánya, hanem a forgalomtól való félelem volt. Hiába volt mindig gyors, olcsó és praktikus a kerékpározás, ha mindenki lehetetlennek hitte. A több tízezres biciklis felvonulások átugrották ezt a problémát, meghozva az első vállalkozók bátorságát" - áll a CM szervezőinek közleményében.

A szervezők az eseményt örömbiciklizésnek szánják, mert  - mint közleményükben írják - a 2004-ben indult mozgalom legfőbb célja, a hétköznapi "kritikus tömeg" megvalósult. Ehhez a gondolathoz kapcsolódik az esemény címe is: I. Utolsó Critical Mass. A felvonulás egyik főszervezője, Sinya az [origo]-nak elmondta, a cím egy vicces szójáték: "Utalás arra, hogy előbb-utóbb már nem lesz szükség több Critical Massra és ha továbbra is ilyen jó irányba mennek a dolgok, nem is lesz több. Amszterdamban sem rendeznek már több CM-et, mert minek." 

A felvonulás április 30-án, szombaton 16 órától kezdődik. Menetrendje: Vérmező 16:00 - Attila út - Alagút - Lánchíd - Apáczai Cs. J. u. - Irányi u. - Ferenciek tere aluljáró - Erzsébet híd - Rudas fürdő - Erzsébet híd - Kossuth L. u. - Astoria - Károly krt. - Erzsébet tér - Andrássy út - Városliget Királydomb. A bringaemelés 18:30-kor lesz.

"Ésszerű mobilitás térnyerése"

A Critical Mass szervezői szerint a budapesti kerékpáros kultúra - Európában egyedi módon - a körülmények ellenére virágzik, és mára olyan méreteket öltött, hogy az alapjaiban változtatja meg a belváros közlekedését. Mint írják, sok nyugat-európai város felülről erőlteti ezt a Budapesten alulról is magától burjánzó szemléletváltást. Egy tavaszi hétköznapon már háromezer kerékpáros halad át a Múzeum körúton, és tízezer a Gellért téren.

Hiába nincs pénz vagy hely kerékpárutak kialakítására, a kerékpárosok számának növekedésével biztonságuk is gyorsan javul: a budapesti kerékpárosok tavaly 13 százalékkal kevesebb balesetet szenvedtek el, pedig létszámuk ugrásszerűen növekedett - áll a közleményben. "Fontos megjegyezni, hogy nem célunk a biciklizés ráerőltetése a város polgáraira, csak a közösségi szintű gondolkodás és az ésszerű mobilitás térnyerése" - áll a CM oldalán.

Critical Mass 2010 (Forrás: MTI)

A CM csapata szerint jó lépés a Károly körút új kerékpársávja, az új főutca, a Margit híd kerékpározhatóvá tétele. Ahogy a város lehetőségei engedik, újabb és újabb útszakaszok áttervezését sürgetik a kerékpárosok igényeinek figyelembe vételével. Fontosnak tartják azt is, hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat, sőt szerintük indokolt lenne a régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése. A közlemény szerint "a bringások az új városvezetés új lendületére várnak".

"Nem lesz a kerékpárosokra irányuló fokozott ellenőrzés a Critical Mass-en" - közölte az [origo]-val a BRFK sajtóosztálya. Mint mondták a CM bejelentett rendezvény, ahol a rendőrség feladata a biztosítás és a közrend fenntartása. A rendőrség ezért megfelelő létszámmal fog a helyszínen tartózkodni.

"Alkalmi bulizó tömeg, kétkerekű hancúrozás"

"A kritikán aluli tömeg újra a városra támad" címmel adott ki közleményt az Emberibb Parkolásért Mozgalom. A szöveg így kezdődik: "Tovább mélyítve az autós, kerékpáros, gyalogos konfliktusokat szombaton újra megbénítja Budapest közlekedését az autósgyűlölő Critical Mass" A továbbiakban a "szélsőséges kerékpáros kulturálatlanságról" írnak, amelyről összekarcolt autók, letört tükrök, rendőrautót rugdosó arrogáns kerékpárosok, gyalogosgázolások, rakodási területtől megfosztott üzletek, lakóktól elvett parkolók tanúskodnak.

A parkolás barátainak közleménye így folytatódik: "A felvonulás csak egy alkalmi bulizó tömeg, ahova sokan a gyűlölt autóval viszik kerékpárjaikat. A szervezők félrevezetik a közvéleményt, és az illetékeseket, állításukkal ellentétben a felvonulás nem képviseli a naponta közlekedők létszámát. Kétkerekű hancúrozásuk nem ér meg Budapestnek órákon át tartó közlekedési káoszt, lezárt hidakat, a menetrendek átszervezése miatt hatalmas költséget a BKV-nak, és a szintén nagy költséget felemésztő rendőri biztosítást!" - olvasható az Emberibb Parkolásért Mozgalom közleményében.

"A kerékpár nem alternatíva a nagyvárosi közlekedésre, csupán kiegészítő eszköz egy közlekedési kisebbség számára! A kerékpárbarát város negatív diszkrimináció a többséget képviselő többi közlekedővel szemben! Nem vagyunk a kerékpárosok ellensége, a Critical Mass ellenségességét kritizáljuk! - zárul a közlemény.

Vincze Barbara