Alternatív prototípust mutat be a Genfi Autószalonon a Land Rover: Range_e névre keresztelték a modellt, amelynek alapjait a Range Rover Sport adja. Csak a legfontosabb adatok szivárogtak ki az autóról, ezek szerint a konnektoros hibridbe háromliteres, V6-os dízel mellé építettek kis elektromotort.
Tisztán elektromos hajtással 32 kilométert képes megtenni a Range_e, ezt követően a dízelmotor lép akcióba, további 1080 kilométeres hatótávolságot biztosítva. 193 km/óra a tanulmány végsebessége, kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 89 gramm, vagyis megegyezik egy Toyota Priuséval.
További adatokat a genfi kiállításon hoz nyilvánosságra a Land Rover.
Konnektoros hibrid a Land Rovertől
Elektromos Toyota iQ Genfben
Teljesen elektromos hajtáslánccal mutatkozik be a nagyközönségnek a Genfi Autószalonon a Toyota iQ. Nem árulta el a Toyota a motor teljesítményét, az viszont kiderült, hogy kompakt méretű, lapos kialakítású, vadonatúj lítium-ion akkumulátort fejlesztettek hozzá.
A telepet a padlólemez alatt helyezték el, így az utastérből és a csomagtartóból sem vesz el helyet. Egy feltöltéssel körülbelül 100-110 kilométert tud megtenni a mini. Jelenleg európai utakon tesztelik a prototípusokat, lízingkonstrukció keretében jövőre kerülhetnek az első autók kiválasztott ügyfelekhez.
Scionként az Egyesült Államokban is megjelenik az elektromos iQ, de a Toyota további régiók meghódításának lehetőségét is vizsgálja.
Hét üléssel érkezik Európába az egyterű Prius
Nemcsak új néven, hanem műszaki újításokkal is felvértezve érkezik Európába a Toyota Prius egyterű változata.
Év elején, a Detroiti Autószalonon Prius-V néven mutatkozott be a Toyota népszerű hibridjének egyterű változata. Már korábban kiderült, hogy Európában Prius + néven forgalmazzák a modellt, most újabb információkra derült fény.
Ezek szerint az itteni kivitel nem öt-, hanem hétüléses, ráadásul nem nikkel-metál, hanem lítium-ion akkumulátorral. Utóbbiakat az autó elejébe is el tudják helyezni, ezért hátul keletkezett annyi hely, hogy elférjen a plusz két ülés.
Amerikában azonnali igény mutatkozott az egyterű Priusra, de a felmérések szerint ott nem preferált a hétüléses kialakítás, ezért más az amerikai piac számára fejlesztett modell.
Nem érdekli a magyar autóvásárlókat a fogyasztás
Hiába a rekorddrága üzemanyag, az európai autóvásárlókkal ellentétben a magyar vevőket szinte egyáltalán nem érdekli leendő új kocsijuk fogyasztása – állították az [origo]-nak kilenc autómárka értékesítői. Volt, aki azt mondta: ha egy adott típusból például a hibrid modellt kínálja, akkor nem is figyelnek rá a vevők. Autóvásárlási szokásaink.
Hiába van hibrid változat is az Aurisból, a jelentős árkülönbség miatt a vevők inkább benzin- vagy dízelmotorral kérik (Fotó: Hajdú D. András [origo])
Elsőszámú fogyasztói szemponttá vált a világ autóvásárlói között az üzemanyag-takarékosság – állította nemrég a KPMG nemzetközi tanácsadó cég felmérése. Kíváncsiak lettünk, hogy igaz-e ez a magyar autóvásárlókra is, különösen a hónapról hónapra rekordokat döntő üzemanyagárak idején. Kilenc különféle autómárka kereskedését hívtuk fel, hogy a tapasztalataikról kérdezzük az értékesítőket.
„Az első öt kérdésben nincs benne a fogyasztás”
Első kérésünk az volt a szalonok értékesítőihez, sorolják fel a három legfontosabb szempontot, ami alapján személyautót vásárolnak a magánszemélyek. Meglepő módon egyik kereskedő sem sorolta a lista elejére a fogyasztást. Sőt, egy értékesítő kivételével a többieknek az a tapasztalata, hogy még az első három autóválasztási érv között sincs ott nálunk az üzemanyag-takarékosság.
„Nem jellemző”, „nagyon kis százalékban”, „túlzás lenne gyakorinak nevezni” – ilyen válaszokat kaptunk, amikor azt kérdeztük, előfordul-e egyáltalán, hogy valaki úgy megy be a szalonba, hogy neki a leginkább gazdaságos autóra van szüksége.
A megkérdezett kereskedők szerint a kisautóknál sem a gazdaságosság a legfontosabb (Fotó: Hirling Bálint [origo])
„Az első öt kérdésben nincs benne a fogyasztás. Általában mi szoktuk mondani, hogy ebben a típusban most egy új, jól fogyasztó motor van” – állította Németh Iván, a Csaba Autóház Kft. értékesítője. A békéscsabai kereskedő tapasztalata azért is különösen érdekes, mert ők a legolcsóbb márkák közé tartozó, ezért feltételezhetően a kisebb pénzű vásárlók által keresett Suzukikat és Skodákat forgalmazzák.
Az egyetlen kivétel egy pécsi Volkswagen-szalon névtelenséget kérő munkatársa volt. Ő említette egyedüliként legfontosabb szempontként a fenntartási költséget, amiben benne van a fogyasztás is. Mint kiemelte, ezalatt nem csak üzemanyag-takarékosságot értenek a vevőik, hanem szervizköltséget, biztosítási díjat és értéktartást is, ez így együtt fontos számukra.
„Rengeteget kell tenni a hibridek elfogadásáért”
Több márka kínálatában előfordul ugyanaz a típus a benzines és a dízel változat mellett hibridként is. Ez városi használatkor gazdaságosabb ezeknél, vagyis olcsóbb fenntartania a tulajdonosának. „Nem is nagyon figyelnek rám, ha próbálom ajánlani nekik például a Civicből a hibrid változatot. Félnek tőle, pedig dupla annyi garanciát vállalunk rá, de nem igazán érdekli őket” – közölte Balogh Tamás, a debreceni Honda Gold Motor értékesítője.
„Rengeteget kell tenni a hibridek elfogadásáért” – ezt már Nagy Mihályné, a szegedi Toyota TMax értékesítési vezetője mondta. Ez a kereskedés úttörője volt az elektromos-benzines technika bemutatásának, ők már 1999-ben különféle programokon népszerűsítették az akkor szinte ismeretlen Prius modellt (a világ legelső hibridjét), amelyet akkor még hivatalosan nem is forgalmazott az importőr Magyarországon.
A hibrid Priust már ismerik az emberek, de csak szűk réteg vásárolja
(Fotó: Hirling Bálint [origo])
Nagy Mihályné szerint ma még mindig sokat kérdeznek az emberek a hibridtechnikáról, az akkumulátorok tartósságáról, az esetleges csere áráról, de a nyitottság megvan bennük. Ugyanakkor szerinte egyelőre eléggé speciális, még mindig szűk réteg vásárol nálunk Priust, Szegeden például leginkább az orvosok.
A kereskedő úgy tapasztalja, a meglévő árkülönbség miatt nem tudja sikerrel ajánlani a valamivel kisebb – és a Civickel azonos kategóriájú – Auris vásárlói számára annak hibrid verzióját. A benzines 4,3, míg a dízel 4,6 millió forintról indul, miközben ugyanaz az autó hibridben (az akkumulátorok miatt ráadásul némileg kisebb csomagtartóval) hatmillióról.
A Honda hibridjeivel szembeni félelemnek - a Toyota mellett Suzukit, Subarut és Hondát is áruló - Nagy Mihályné szerint az az oka, hogy „ennél a márkánál még nem forrt úgy össze a hibrid kifejezés a márkaimázzsal, mint a Toyotánál”.
Nem keresik az elektromos kocsit A jelenlegi állás szerint nem forgalmazzák majd nálunk az Év autóját, az elektromos Nissan Leafet. Hamarosan megjelenik viszont a hazai szalonokban a maroknyi elektromos konkurens egyike, a Peugeot iON, de nincs rá érdemi érdeklődés, mondta Maul Ferenc, a budapesti Peugeot Fábián szalonvezetője. Miközben a cég honlapján az iON reklámspotja is fut, Maul szerint nálunk „az elektromos autó egyelőre egy vízió”. Eddig egy-két magánszemély és cég érdeklődött az elektromos kocsi iránt, csakúgy, mint a világújdonságnak számító, és hamarosan szintén érkező 3008-as dízel-hibrid Peugeot után. Hivatalos ár még nincs, de várhatóan mindkettő kilencmillió forint fölött kerül majd a szalonokba. |
„Ötezer forintért lemennek Zalaegerszegre”
Ha nem az üzemanyag-takarékosság, akkor milyen más szempontok alapján választanak mégis autót a magyarok? A vételár még mindig rendkívül fontos (a megkérdezettek négyötöde tette első helyre), emellett a felszereltséget (egyértelműen a kényelmi extrákat) és a biztonságot, megbízhatóságot nevezték fő vásárlási szempontnak a kereskedők.
„Nagyon alaposan körbeérdeklődnek az árral kapcsolatban, majd sorolják, hogy itt ezt ajánlották, ott úgy számítanák be a régit. Az emberek ma már ötezer forintért lemennek Zalaegerszegre” – mesélte Maul Ferenc. Mint mondta, nincs olyan, mint régen, hogy felvázolja a vevő az igényeit, aztán végiglapozzák közösen a lehetőségeket. „Ma már tudják, milyen típus kell nekik, és az ár a szempont” – fogalmazott.
Az olcsó autóként emlegetett Dacia Dustert nem a legolcsóbb változatban keresik
(Fotó: Tuba Zoltán [origo])
Az ár után a második legfontosabb vásárlási tényezőnek a felszereltséget nevezték a kereskedők. „De nem a külső dolgokra mennek rá, mint például a nagyobb alufelni, hanem egyértelműen a kényelmi extrákra” – közölte a Volkswagen-kereskedő. A Suzukik és a Skodák vevői is így vannak ezzel, értékesítőjük szerint előszeretettel kérik például az új kocsijukat ülésfűtéssel az emberek.
Érdekes információ, hogy a hazai piac talán legolcsóbb autóinak számító Daciákat milyen motorral veszik. A Sanderót és Logant (a listaár 2,1 millióról indul, most akciósan 1,8-ről) jellemzően a gazdaságtalanabb benzines blokkal vásárolják Zsoldos Zsolt, a szombathelyi Auto Baumgartner Kft. értékesítője szerint. A legdrágább Dacia-modellt, a benzinesként a meghökkentő 2,6 millióról induló Dustert viszont már körülbelül 80 százalékban dízelmotorral rendelik, holott abból a legolcsóbb is 3,95 millió forint.
Lencsés Csaba
Elkészült az elektromos 1-es BMW
Tavaly, a Detroiti Autószalonon mutatta be tanulmányként az 1-es sorozat elektromos változatát a BMW. Genfben már az ActiveE szériaváltozata áll a nagyközönség elé, mely gyakorlatilag semmit nem változott a koncepcióhoz képest.
Ugyan sorozatgyártású autóról van szó, ám elsősorban csak tesztcélokat szolgál, ezer darab készül belőle. Gondosan válogatott amerikai, európai és kínai ügyfelek juthatnak hozzá, valószínűleg a vállalati szektorból. A tapasztalatokat a jövő elektromos autóihoz használják fel a bajorok.
170 lóerő az elektromos motor csúcsteljesítménye, legnagyobb nyomatéka 250 Nm. Százas tempóra valamivel több mint kilenc másodperc alatt gyorsul az autó, végsebessége elektronikusan korlátozott 145 km/óra. Összesen három lítium-ion akkumulátor táplálja a motort, amely a felesleges mozgási energiát is visszatáplálja az akkumulátorokba. Ezzel a megoldással húsz százalékkal növelhető a hatótávolság.
Ugyanakkora az utastér, mint a hagyományos 1-esekben, a csomagtartó kapacitása ugyanakkor 200 literre csökkent az akkumulátorok elhelyezése miatt. Az autó újratöltése egy egész éjszakát vesz igénybe hagyományos fali konnektor használatával.
Utolsó kommentek