Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hidrogén hajtja a jövő Hyundai szedánját

Üzemanyagcellás tanulmányautót mutatott be a Hyundai Szöulban. Az alternatív hajtású négyajtós Blue2 fantázianeve a környezetbarát modelleket jelölő Blue Drive-ból és a hidrogén vegyjeléből, a H2-ből született, feladata, hogy minél hamarabb elfogadtassa a vásárlókkal a hibrid és a teljesen elektromos rendszereknél is szokatlanabb hajtási módot, és megmutassa, hol tart ma a Hyundai.

122 lóerős motorja beéri 2,8 liter folyékony hidrogénnel száz kilométerenként. Formaterve éppen annyira futurisztikus, hogy kifejezze a koncepció jövőbemutató jellegét, de érzékeltesse, hogy néhány éven belül akár piacra is kerülhetne az autó. Néhány formai elem a Peugeot 508-ról lehet ismerős, de az első ajtó alsó peremétől az ablakig futó díszbetét önálló karaktert ad a Blue2-nak.

Tükreit kamerák helyettesítik, ajtajai automatikusan nyílnak. Valóságtól elrugaszkodott utasterébe egy Motion Sensor Moustick nevű konzollal vezérelhető modern szórakoztató elektronikai rendszer került.

0 Tovább

Naimo nyomában

A Kia Naimo néven egy új elektromos tanulmánnyal jelentkezett a Szöuli Autószalonon.

A tanulmány neve nem a jól ismert rajzfilmből ered, hanem a koreai Ne-Mo szavakból, ami kocka alakút jelent. Van valami az elnevezésben, de azért elsőre nem a kocka-Lada ugrik be az autó karakteres formájáról.


A Naimo nélkülözi a B-oszlopot, hátsó ajtaja az Opel Meriváéhoz hasonlóan hátrafelé nyílik. Ahogy az egy modern koncepcióautótól szokásos, LED-es lámpákat, és hatalmas (20 colos) felniket tettek mind a négy sarkára.


Belül tölgyfa burkolattal látták el a padlót és az ajtópaneleket, de a koreai Han-ji papírból is használtak burkolóanyagnak. Az aszimmetrikus tetőablakot állítólag a koreai agyagművesség inspirálta.


A Naimo mozgatásáról egy állandó mágneses szinkron villanymotor gondoskodik, melynek legnagyobb teljesítménye 80 kW (109 lóerő), legnagyobb nyomatéka pedig 280 Nm. A motor a csomagtartó alá helyezett akkumulátorokból nyeri az energiát. A Naimo végsebessége 150 km/óra, hatótávolsága a gyár szerint akár a 200 kilométert is elérheti.
Gyorstöltővel az akkumulátor 25 perc alatt 80 százalékosra tölthető fel.

0 Tovább

Kenderből készítettek autót

A Vancouverben megrendezett kanadai elektroautó kiállításon egy kis vörös autót csodáltak meg a legtöbben. Az ok: egyharmaddal könnyebb egy hasonló méretű Ford Fusionnál, mindössze 1125 kilogrammot nyom. A Kestrel (Vörös Vércse) típusnevű elektromos hajtású kiskocsi karosszériája ugyanis nagyrészt kenderből készült.

A Kestrel karosszériája háromnegyed részben kendermorzsalékból és hozzá kevert polimergyantából készül. A négyszemélyes elektromos autóba lítium-ion akkumulátorokat építettek, végsebessége 90 km/óra, míg a gyár által megadott hatótávolság - a sebesség, a terep- és a közlekedési viszonyoktól függően - 40-160 kilométer is lehet. Az első példányokat a jövő év elejétől lehet 25 000 kanadai dollárért - hozzávetőleg 4,9 millió forintért - megvásárolni.

A kétszíkű kender (canabis sativa) sokhasznú alapanyagnövény. Áztatással, tilolással, töréssel kezelt szálaiból kötelet, kócából tömítést, szigetelőanyagokat, magjából étolajat, gyógyszert, termős virágából marihuánát, gyantájából préseléssel pedig hasist lehet előállítani. A pusztító drogok távoltartása érdekében az Egyesült Államokban megtiltották a kender ipari célú termesztését és felhasználását is. Emiatt a Kestrelt sem lehetne az Egyesült Államokban gyártani, pedig a kanadai cég meggyőződése, hogy az akkuk miatt súlyos elektromos és hibrid kocsik elterjedését jelentősen segítheti a könnyebb, a kenderből készült karosszéria.

0 Tovább

Országúton lenyomta a régi Suzuki a hibrid Toyotát - fogyasztásteszt

Születtek meglepetések fogyasztástesztünkön, ahol a világ legtakarékosabb ötszemélyes dízelautójának, a legtakarékosabb hibridjének, és kakukktojásként egy kilencéves magyar Suzuki Swiftnek a fogyasztását mértük meg.

A dízel

A Volkswagen mindig is vágyott arra, hogy övé legyen a világ legtakarékosabb autója. Elég, ha a pár hónapja leleplezett, 0,9 literes átlagfogyasztású XL1 tanulmányra, vagy a korábbi vezér, Ferdinand Piëch egyik megvalósult álmára, a magnéziumkormányos Lupo 3L-re gondolunk. Jelenlegi legtakarékosabb autójuk az 1,2-es dízel Polo Bluemotion. A 75 lóerős motort 1,6-os TDI-ből készítették úgy, hogy egy hengert leválasztottak róla. Start-stop és fékenergia-visszatáplálási rendszert kapott, a futóművét 1,5 centiméterrel leültették, könnyű és alacsony légellenállású könnyűfém felniket és alacsony gördülési ellenállású gumikat húztak rá. A csomag része még a speciális légterelő szett alsó burkolattal, a hosszú áttételezésű ötfokozatú kézi váltó és a váltásra figyelmeztető jelzés a műszerfalon.

A Polón a feliratok nem az öt-, hanem a háromajtósra vonatkoznak

Tömegcsökkentésről nem beszélhetünk, sőt, a tömege 18 kilogrammal több (1075 kg), mint az azonos motorral szerelt normál Polóé. Gyártója szerint az ötajtós Polo Bluemotion városon kívül 3,0, városban 4,1 litert, átlagosan pedig 3,4 litert fogyaszt. (A tesztautó oldalára matricázott, hajszálnyival jobb adatok a háromajtósra vonatkoznak.)


A hibrid

A fogyasztásteszt másik főszereplője a Toyota Auris hibrid változata, a HSD volt. Ezt a kocsit egy 98 lóerős, 1,8 literes benzinmotor, és egy 80 lóerős villanymotor hajtja, a technikája teljesen megegyezik azzal, amit a drágább és laposabb Priusban találni. Már rengetegszer írtunk róla: voltunk a nemzetközi és a magyar sajtóbemutatón, és teszteltük is.

Az Auris ugyanannyi szén-dioxidot ereget, mint a Polo. NOx-ban és részecskében viszont sokkal jobb

Méretei alapján ez már nem a kis, hanem az alsó-középkategóriába tartozik, akár öt személy is kényelmesen elfér benne, tömege 1380 kilogramm, csomagtartója viszont az ott tárolt akkumulátorok miatt csak 279 literes, ami a Polóét is alulmúlja egy literrel. Ahhoz hasonlóan ez is eltárolja a fékezéskor keletkező energiát ahelyett, hogy az utcát fűtené vele, bár ezt jóval hatékonyabban teszi, mint a Volkswagen, mivel az autó közvetlen hajtására is felhasználja.

A benzines

Kakukktojás a tesztben a 2002-es évjáratú, 147 ezer kilométert futott Suzuki Swift 1.3 16v. Tulajdonosa a nagynéném, aki azt állította, képes ötliteres fogyasztással róni a budapesti utcákat, sőt, egyszer egy nyári zalai kiránduláson négyliteres átlagot is kihozott a mi autónkból. A Suzukiban természetesen nincs se motorleállító rendszer, se fékenergia-visszatáplálás, viszont csak 802 kilogrammot nyom üresen, ennek is elég hosszú áttételezésű a váltója, keskenyek a gumijai, és a légellenállása sem rossz.

Országúton a kilencéves Suzuki is meglepetést okozott

Országúti teszt

Két részre osztottuk a próbát. Először azt vizsgáltuk, mi az a fogyasztási minimum, amit ki lehet hozni az autókból, aztán pedig a budapesti forgalomba vetettük bele magunkat. Az első feladathoz az M0-s autóúton haladtunk a megengedett 80 km/órás sebességgel, egymástól távolabb, hogy ne lehessen szélárnyékban autózni. A rádió használatát közösen megengedtük magunknak, a klímaberendezéseket viszont nem kapcsoltuk be, és ablakot sem húztunk le. A Polo műszere 80-nál már kéri az ötödiket, ilyenkor 1300 körül forog a motorja, a Suzukinál 80 km/óránál 2000-es vonalra állt be a mutató. Fordulatszámmérő az Aurisban nincs, de természetesen az energiafelhasználást jelző műszer bőven az Eco-sávban maradt. Üzemmódból is az Eco-t választottuk, ilyenkor a számítógép mindent az alacsony fogyasztásnak rendel alá.

Szinte hihetetlenül kedvezően alakult a kis Volkswagen országúti fogyasztása

Bő hatvan kilométer megtétele után visszatértünk ahhoz a benzinkúthoz, ahol indulás előtt teletöltöttük a kocsikat, és minden autót ugyanazzal a töltőpisztollyal tankoltuk az első kattanásig, mint korábban. Számunkra is meglepő volt, hogy a Volkswagen Polo Bluemotion fogyasztása szinte hihetetlenül alacsonyra, 2,41 literre jött ki száz kilométerre számolva, pedig pesszimista számítógépe 3,3-as átlagot jelentett.

80 km/óránál 1300 körüli fordulatszámon üzemelt a Polo motorja ötödikben

Meglepetésünkre nem a csúcstechnikájú hibrid, hanem a régi Suzuki Swift futott be másodikként 3,29 literes mért értékével, pedig a gyári adat szerint 4,7 litert kellett volna fogyasztania. Az Auris HSD számítógépe jóval pontosabbnak bizonyult, 3,7-et mutatott, a mérés pedig 3,76 literről tanúskodott, ez összhangban van a gyár által megadott 3,8 literrel.

300 kilóval nehezebb, közel 30 centiméterrel hosszabb a Toyota a Volkswagennél

Városi teszt

Az újratankolást követően a legzsúfoltabb városi utakat kezdtük keresni Pesten és Budán, miközben továbbra is konvojban haladtunk a Hungária körút - Árpád híd - Lánchíd - Roosvelt tér – Alagút - Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Bakáts tér – Nagykörút - Nyugati tér - Váci út - Hungária körút útvonalon. A Nagykörút az Üllői út, az Oktogon, majd a Nyugati tér előtt hozta a formáját, csak araszolgattunk.

Ugyanahoz a benzinkúthoz és töltőpisztolyokhoz mentünk vissza tankolni

Az újratankolást követően meglett a végeredmény: a városi próbát a Toyota nyerte 4,16-os mért fogyasztással (száz kilométerre számolva). Meglepetés, hogy a Swift fogyasztása sem érte el az öt litert (4,95 liter), pedig a gyári adata 7,1 liter ígért. Ezen a városi szakaszon viszont elvérzett a Volkswagen, messze elmaradt a gyár által megadott 4,0 litertől, és a fedélzeti számítógép által kiírt 4,8 litertől is a mért 5,65 literes érték. Ez azért is furcsa, mert követtük a váltásra figyelmeztető rendszer utasításait, ráadásul minden megállásnál leállította a motort a start-stop rendszer.

Hosszú utakon is kellemes társ a belül halk és jó ülésekkel szerelt Polo

Tanulságként annyi vonható le, hogy a laboratóriumi gyári adatoktól főleg városban könnyű eltérő értéket produkálni, még úgy is, hogy a sofőr mindent megtesz a fogyasztás leszorításáért. Ahogy azt sejtettük, a 6,44 millió forintba kerülő hibrid Auris legnagyobb előnye a városban mutatkozott meg, ahol a kis átlagsebesség ellenére is alig ment föl a fogyasztása az országútihoz képest. A félmilliós piaci értéket képviselő Suzukit kis tömege és hosszú áttételezésű váltója segítette a tesztben, ötliteres városi fogyasztása remek eredmény, különösen úgy, hogy messze ez volt a legdinamikusabb a hármasból.

Piros lámpánál a Toyota is azonnal leállítja a benzinmotorját. Energiafelhasználást mutató műszer helyettesíti a fordulatszámmérőt

Persze egy esetleges karambol esetén inkább a negyed tonnával nehezebb, légzsákokkal teletömött Polóban jobb utazni, még akkor is, ha picit magasabb a fogyasztása városban, emellett lomhább, és 4,2 milliós árával olcsónak sem nevezhető. A Polo akkor érheti meg valakinek, ha sokat jár városon kívül, és szeret egyenletes tempóval, a gyorshajtást kerülve közlekedni. Persze erre a közel 400 ezer forinttal olcsóbb, normál 1,2-es TDI is megfelel, amely átlagosan csak fél literrel iszákosabb a spórolásra kihegyezett Bluemotionnél.

Szöveg: Gulyás Péter, Fotó: Hajdú D. András, Pályi Zsófia

VW Polo TDI Bluemotion Toyota Auris HSD Suzuki Swift 1.3 16v
Hengerűrtartalom 1199 cm3 1798 cm3 1298 cm3
Teljesítmény 55 kW (75 LE)/4200 100 kW (136 LE) 62,5 kW (85 LE)/6000
Nyomaték 180 Nm/2000 142 Nm + 207 Nm 106 Nm/3000
Üres tömeg 1075 kg 1380 kg 802 kg
Országúti fogyasztás (gyári) 3,0 l/100 km 3,8 l/100 km 4,7 l/100 km
Városi fogyasztás (gyári) 4,1 l/100 km 3,8 l/100 km 7,1 l/100 km
Átlagfogyasztás (gyári) 3,4 l/100 km 3,8 l/100 km 5,6 l/100 km
Országúti fogyasztás (mért) 2.41 l/100 km 3,76 l/100 km 3,29 l/100 km
Városi fogyasztás (mért) 5,65 l/100 km 4,16 l/100 km 4,95 l/100 km
Átlagfogyasztás (mért)
4.03 l/100 km 3,96 l/100 km 4,12 l/100 km
0 Tovább

Negyedmillióval olcsóbb lesz az Opel Amperánál a Chevrolet Volt

Tegnap még csak az európai értékesítés tényét tudtuk közölni, ma viszont az is kiderült, hogy milyen áron lehet majd megvásárolni a Chevrolet Voltot. A Genfi Autószalonon bejelentették, hogy a Volt Németországban 41950 eurós (11,37 millió forint)áron kerül forgalomba adókkal együtt. Ez 950 euróval alacsonyabb, mint a vele műszakilag teljesen egyező Opel Ampera 42900 eurós (11,63 millió forint) vételára.


Amerikában a Volt alapára 40280 dollár (7,844 millió forint), de ebből az állam 7500 dollárt átvállal, így az ottani lakosok az európai ár közel feléért, 32780 dollárért (6,384 millió forint) juthatnak hozzá a kiterjesztett hatótávolságú elektromos autóhoz.
A Volt teljes felszereltséggel érkezik Európába, még a bőrülések is alapáron benne lesznek. Egyedülálló, nyolc évre vagy 160 ezer kilométerre szóló garanciát vállalnak a teljes hajtásláncra és a lítium-ionos akkumulátorokra.


Villamos hajtással 40-80 kilométert tud megtenni az új Chevrolet, azonban ha bekapcsolódik az 1,4-es generátor-benzinmotorja is, akár 600 kilométeres hatótávolságra is képes lehet. Villanymotorjának legnagyobb nyomatéka 368 Nm ami az indulás pillanatától elérhető. 0-100 km/órára 9 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 161 km/óra. Szabványos 230 V-os aljzatból háromnégy óra alatt lehet teljesen feltölteni az akkumulátorait.

A Volt tágas, négyüléses utastérrel, viszont csak kisautónyi méretű, 300 literes csomagtartóval rendelkezik.


A Volt a Chevrolet márka 100. születésnapján, 2011 novemberében érkezik meg az európai kereskedésekbe, egy évvel az amerikai premier után. Gyártását Detroitban végzik, idén 10 ezer, jövőre már 45 ezer példány készülhet belőle.

4 Tovább

zoldauto

blogavatar

Napenergiával, széllel vagy más megújuló energiaforrással hajtott járművek a jövőből, hibridek, villany- és ecoautók a jelenből. Az [origo] autó rovatának legzöldebb alrovata.

Utolsó kommentek